Publisert

Hjemmebesøk for Koronapass Frogner

En eldre kunde ringte oss og fortalte at han trengte hjelp med å, sette opp Koronapasset sitt, siden han skulle reise. Han hadde forsøkt selv, men klarte det ikke helt. Vi gikk på nettsiden for å sette informasjonen til kunden. Vi spurte kunden om spørsmål som måtte bli ført inn. Etter noen minutter så ble vi ferdig og kunden ble veldig fornøyd.

Publisert

Flere Hjemmebesøk

Vi ble ringt til å komme hjem til en kunde som hadde kjøpt en TV med noe lyd anlegget. Vi så på lyd anlegget og prøvde å sette det opp. Det var noen problemer med lyd anlegget, som at lyden ikke fungerte. Vi fikk fikset det, men den koblet seg alltid av etter at vi hadde skrudd av TV-en. Hindringen var at lyd anlegget og TV-en var fra to forskjellige merker som gjorde sånn at den ikke kunne alltid være koblet sammen. Løsningen ble at de måtte få en lyd anlegg som var fra samme selskap. TV-en var fra LG, og lyd anlegget var fra Samsung.

Det andre hjemmebesøket vi var på trengte hjelp, med IPad-en sin. Kunden skulle lage noe regneark og trengte hjelp med å vite hvordan kunden kunne gjøre det. Vi kom innom og så etter forskjellige måter kunden kunne bruke regneark. Vi kom til en konklusjon at kunden kunne bruke Numbers som er et program fra Apple, som fungerer som Excel.  Vi tok en gjennom gang av programmet og kunden ble glad over å vite at man kan bruke Numbers. Kunden hadde noen spørsmål over programmet og vi svarte så godt som vi kunne på disse spørsmålene. Til slutt ble kunden fornøyde med arbeidene vi gjorde og fortsatte dagen sin videre.

Publisert

Hjemmebesøk på Skøyen

Vi ble kontaktet av Elkjøp for å hjelpe en av sine kunder å installere en LG TV med Telia box i en leilighet på Skøyen. Den 65″ skjermen var vegghengt så kunden ønsket å koble til en Samsung lydplanke via bluetooth. Vi gjennomførte installasjonen, men kunden ønsket å rydde opp i kaos med kabler. Kunden ønsket at vi skulle komme tilbake på et senere tidspunkt å gjøre det fint med kabler bak TV.

Kaos i kabler bak TV

Hvis du trenger hjelp med skjuling av kabler, og oppsett av TV (WiFi, kanalsøk og kurs i fjernkontroll) ikke nøl med å ta kontakt med oss eller se vår priser på hjemmebesøk i Oslo og Viken.

Publisert

HjemmeBesøk

Vi ble ringt for å komme å se på noen problemer som kunden har, se etter utfordringene og kommer kjapt i gang, med å fikse de. Kunden slet litt med word, vi så at kunden hadde det vanskelig med verktøylinjen og hjalp kunden med det. Et annet problem var med printeren som sende en melding hele tiden om oppdatering, kunden viste ikke hvordan han kunne fjerne den meldingen, så vi gjorde det or kunden.

Publisert

Hjelp med nett

Kunden hadde pusset opp stua, og noen elektrikere gjorde noe som, fikk kunden til å ikke ha nett i huset. Vi dro hjem til kunden for å fikse problemet. Vi så gjennom ruteren og så med en gang at kablene var satt inn på feil sted. Etter å ha satt in kablene så trakk vi på nett knappen og nettverket var oppe igjen. Kunden hadde en Telenor-internett Box som var veldig enkel å jobbe med. Det tok oss bare noe få minutter å fikse problemet.

Publisert

Bedriftsbesøk

Vi ble bedt om å dra til Clas Ohlson på Moss ofr å sette på noen høyttalere fra Audio Pro, vi var to stykker fra Eplecheck, og en fra Smartiy by BBG. Vi pakket ut alt og begynte å se hvor vi måtte, henge disse høyttalerne, vi markerte hvor vi måtte plassere høyttalerne og gikk rundt og plasserte de, vi var raske og effektive med tiden. I dag så hadde vi også med utplasserings elev, som hjalp til med å sette høyttalerne på plass.

Praksis elev setter på høyttaler
Publisert

Hjemmebesøk på Grünerløkka

Tommy har blitt ringt for å hjelpe en kunde med sine utfordringer med Windows 10, kunden har blitt helt forvirret av alle funksjonene på maskinen, Tommy snakker med kunden for å roe ned kunden. De snakker sammen om hva problemet er og Tommy kommer raskt i gang med å hjelpe kunden, etter å ha gått gjennom maskinen så har Tommy funnet ut hva utfordringen er og har fikset det, etter å ha funnet ut hva problemet er, så viser Tommy kunden hvordan han kan fikse det neste gang dette problemet oppstår. Kunden har andre utfordringer og Tommy snakker om de andre problemer og prøver å fikse de. Etter å fikse problemene så forklarer og viser Tommy hvordan kunden kan fikse dette selv vis dette oppstår igjen.

Publisert

Problemer med SSL sertifikat

Vi blir stadig kontaktet av kunder som har problemer med at en app sluttet å virke eller en nettside sluttet å virke. Etter litt feilsøking fant vi ut at en såkalte SSL leverandører som Lets Encrypt og IdentTrust forårsaker problemer for nettsider og apper og i mange tilfeller slutter de å virke og gir merkelige feilmeldinger.

Den 30. september 2021 sluttet disse sertifikatene å virke og mange sliter med sine nettsider og apper. Kunder får opp beskjed om at nettsiden ikke er sikker, eller at den ikke er kryptert.

Hvis du trenger hjelp med å bli kvitt problemer med Lets Encrypt eller andre SSL sertifikat som har ekspirert eller gått ut på dato, ikke nøl med å kontakte oss så kan vi hjelpe deg med å få din nettside eller app igang igjen.

Publisert

Gamle bilder til konfirmasjonen

Tommy ble kontaktet av Gro som skulle arrangere konfirmasjon for sitt barn og ønsket at vi gjennomsøkte hennes gamle Mac for gamle bilder av barnet hennes. Deres gamle PC hadde kræsjet, og der lå det mange gamle fotografier fra da barna var små. Jeg rykket ut til deres adresse på Montebello og undersøkte saken. PC startet, men halvveis i oppstarten stoppet den og startet på nytt igjen og det var umulig å kopiere ut filene. Tommy gikk til verks og iløpet av kort tid var hun klar til å lage konfirmasjons album til den store dagen.

Hvis du trenger hjelp til å finne gamle bilder på PC eller kræsjet hard disk, ikke nøl med å kontakte oss!

Publisert

Den manglede sønn

Min gode venn Svein ringte meg for å go akutt ikt-hjelp fra et data-geniet Tommy.

Svein hadde en flytur til Spania imorgen Lørdag 11. september, og hadde fått problemer med skjemaet på den spanske siden Spain Travel Health https://www.spth.gob.es. Han måtte presentere dokumentasjon på en EU-godkjent koronatest, og at han var fullvaksinert. Han hadde tatt en lang pause under fylling av skjemaen på nettstedet, derfor ble det problemer når han prøvde sende inn det ferdigutfylte skjemaet til SpTH. Når han prøvde å sende inn enda en gang ble han presentert med en webside med masse tekst og QR koder som han ikke skjønte noe av. Det var da Svein tok opp og telefonen og ringte meg! Jeg reiste opp til Oslo Vest og undersøkte situasjonen, og i løpet av 30 minutter hadde jeg hjulpet han med å fikse koronopass, innreisetillatelse til spania og installert appen reopen EU til han!

Vi ønsker Svein en god tur til Spania i vinterhalvåret! 

Hvis du, eller noen du kjenner, trenger kjapp hjelp fra datageniet Tommy med innreisetillatelse ikke nøl med å kontakte oss

#apphjelp #appkurs