Publisert

Dataredning av floppy-disketter fra 90-tallet

Eplecheck AS ble kontaktet av Høgskolen i Innlandet for å hente ut forskningsdata som befant seg på floppydisker. Vi har utført slike jobber før for andre kunder, men det viste seg snart at det var ikke så enkelt å hente ut disse data. Vanligvis monterer vi opp slike eldre floppy-disketter i en vanlig floppy-drev, og bruker hfsutils til å hente dem ut via en møysommelig prosess, men vår floppy-drev greide ikke lese disse diskettene. Etter en del research fant vi ut at disse floppy-diskettene var skrevet tidlig på 90-tallet, og da var det et annet filsystem som brukte 400kb og 800kb floppy-disketter, og i tillegg fant vi ut at de proprietære floppy-drevene som Apple shippet med disse gamle MacIntosh benyttet variabel hastighet i motsetning til fast hastighet, som er standard idag. Dette betydde at den eneste måten vi kunne få ut disse data var å skaffe til veie en Mac som var produsert mellom 1989 og 1997 som hadde en spesiell versjon av MacOS.

Vi gjorde undersøkelser i vårt nettverk, fikk tak i en MacIntosh SE/30 som kunne håndtere disse floppy diskettene, men det viste seg at det manglet både tastatur og mus, og tillegg hadde en defekt kondensator som vi ikke hadde tid til å fikse før deadline.. det er vrient å få tak i fungerende reservedeler til disse over 30 år gamle Macintosh i Norge. Vi begynte å saumfare «Vintage MacIntosh»-miljøet i Norge etter disse eldre MacIntosh, men ingen kunne være behjelpelig. Det neste steget for oss var å begynne å lete i Skandinavia, og via en obskur annonse hos blocket.se fant vi en svenske som solgte en G3 Powermac. Etter litt undersøkelser fant vi ut at denne modellen sannsynligvis kunne hente ut data fra floppy-diskettene.

Vi var heldige, da denne svensken var bosatt i Sandefjord og kunne levere denne Powermac til oss iløpet av et par dager. Vi mottok Powermac, men den manglet både tastatur og mus, og det viste seg fort at man trengte Apple-mus og tastatur. Vi fant en annonse på Finn.no som solgte en brukt Apple-mus. Etter et par dager mottok vi Apple-musen, men manglet fortsatt tastatur, men vi gjorde et forsøk med å bare bruke mus. Vi satte opp en AFS nettverks-share på en Linux-maskin og greide koble den gamle Powermac på nettet via en nettverkskabel, men vi fikk en dilemma. Denne Powermac hadde dual-boot med MacOS 9 og MacOS X, men MacOS9 kunne ikke bruke nettverk og Mac OSX kunne ikke lese floppy-diskettene. Vi bootet inn i MacOS 9 og kopierte floppy-diskettene over til den interne harddisken. Deretter restartet vi Powermac og bootet inn i MacOSX og kopierte over data fra den interne harddisken ut til AFS nettverks share og slik kunne vi levere forskningsdata til vår kunde. Det betyr at nå har vi en G3 Powermac og en Macintosh SE/30 stående som vi kan bruke til å kopiere ut eldre Mac floppy-disketter hvis man har behov. Kontakt oss gjerne hvis du trenger kopiere ut gamle Mac floppy disker.

Publisert

Kabelhåndtering

Vi søker å skape ryddige rom ved å organisere overflatene, hyllene og skapene våre, men elektronikken vår og deres alltid tilstedeværende kabler kan ikke unngå å rote til i hjemmet vårt. Stadig utskiftning av enheter betyr at vi ofte får nye kabler å installere. Det kan være irriterende og stygt å se på.

Opplever du kaos i kabler etter installasjon av TV eller hjemmekinoanlegg, da kan du kontakte oss. Se vår prisliste for tilgjengelighet der du bor.

Hvorfor kontakte oss:

  • kjapt gjennomført av hyggelig tekniker
  • hyggelige mennesker
  • Forbedring av innredning av ladekabler og laderholdere

Vi lover deg:

  • ryddige eller usynlige kabler
  • estetisk framtoning av din TV eller hjemmekinoanlegg
  • en rimelig pris
  • 100% fornøyd garanti!

Før

Vår Tekniker

Etter
Publisert

Installasjon hjemmekino i Holmenkollen

Vi ble kalt ut på forespørsel fra Elkjøp om en kunde i Holmenkollen. Vår Samsung ekspert ble kalt ut til å løse problemene med en Samsung Lydplanke HW-Q96R. Vår in-house Samsung produkt-ekspert ble sendt ut til en kunde med problemer med en hjemmekino som ikke fungerte som forventet. Vi diagnostiserte raskt problemet med lokalet det sto i som forstyrret signalene mellom satelittene og subwoofer.

Publisert

Installasjon av Epson skriver i Holmenkollen

Vi ble kontaktet av Smartify for å hjelpe en av deres kunder som hadde problemer med en Epson ET-2850 skriver kjøpt hos Elkjøp. Problemet var at printeren var ustabil og noen ganger kan man skrive ut ut mens andre ganger kan man ikke skrive ut. Etter noen undersøkelser viste det seg at WiFi i leiligheten i Holmenkollen var for svak, og Epson skriver klarte ikke koble seg på WiFi nettet. Dette betydde at man ikke kan skrive ut fra mobile enheter som iPhone og Samsung Galaxy. Vi plasserte skriveren nærmere wifi ruteren og utskrift ble stabil og rask. Kunden ønsket derimot ikke å ha en slik løsning, så vi anbefalte at vi kunne returnere og installere et Google WiFi mesh nettverk som ville sikre et sikkert, stabilt og raskt mesh-nettverk i leiligheten. Kunden ønsket da at vi returnerte med et Google WiFi nettverk og installerte det.

Publisert

IKT installasjon på Sørlandssenteret

Klokken 06:00 på morgenen kjørte vårt team med IKT installatører fra Oslo med kurs for Kristiansand. Oppdraget var å installere 17 WiFi høyttalere fra Audio Pro til den nye Clas Ohlson butikken på Sørlandssenteret utenfor Kristiansand. Turen tok 4 timer, og vi ankom Sørlandssenteret klokken 10:00 og teamet startet å pakke ut WiFi høyttalerne og montere dem i elektriske takskinner. Butikken var 1400 kvm, og vi fikk til slutt dekket hele butikken med høyttalere som spilte lisensiert musikk fra Royal Streaming og ga annonseringer i butikken. Jobben tok oss totalt 3 timer, og etter å ha testet systemet satt vi kursen tilbake mot Oslo.

Vår lærling monterer en subwoofer
Publisert

Hjemmebesøk for Koronapass Frogner

En eldre kunde ringte oss og fortalte at han trengte hjelp med å, sette opp Koronapasset sitt, siden han skulle reise. Han hadde forsøkt selv, men klarte det ikke helt. Vi gikk på nettsiden for å sette informasjonen til kunden. Vi spurte kunden om spørsmål som måtte bli ført inn. Etter noen minutter så ble vi ferdig og kunden ble veldig fornøyd.

Publisert

Flere Hjemmebesøk

Vi ble ringt til å komme hjem til en kunde som hadde kjøpt en TV med noe lyd anlegget. Vi så på lyd anlegget og prøvde å sette det opp. Det var noen problemer med lyd anlegget, som at lyden ikke fungerte. Vi fikk fikset det, men den koblet seg alltid av etter at vi hadde skrudd av TV-en. Hindringen var at lyd anlegget og TV-en var fra to forskjellige merker som gjorde sånn at den ikke kunne alltid være koblet sammen. Løsningen ble at de måtte få en lyd anlegg som var fra samme selskap. TV-en var fra LG, og lyd anlegget var fra Samsung.

Det andre hjemmebesøket vi var på trengte hjelp, med IPad-en sin. Kunden skulle lage noe regneark og trengte hjelp med å vite hvordan kunden kunne gjøre det. Vi kom innom og så etter forskjellige måter kunden kunne bruke regneark. Vi kom til en konklusjon at kunden kunne bruke Numbers som er et program fra Apple, som fungerer som Excel.  Vi tok en gjennom gang av programmet og kunden ble glad over å vite at man kan bruke Numbers. Kunden hadde noen spørsmål over programmet og vi svarte så godt som vi kunne på disse spørsmålene. Til slutt ble kunden fornøyde med arbeidene vi gjorde og fortsatte dagen sin videre.

Publisert

Hjemmebesøk på Skøyen

Vi ble kontaktet av Elkjøp for å hjelpe en av sine kunder å installere en LG TV med Telia box i en leilighet på Skøyen. Den 65″ skjermen var vegghengt så kunden ønsket å koble til en Samsung lydplanke via bluetooth. Vi gjennomførte installasjonen, men kunden ønsket å rydde opp i kaos med kabler. Kunden ønsket at vi skulle komme tilbake på et senere tidspunkt å gjøre det fint med kabler bak TV.

Kaos i kabler bak TV

Hvis du trenger hjelp med skjuling av kabler, og oppsett av TV (WiFi, kanalsøk og kurs i fjernkontroll) ikke nøl med å ta kontakt med oss eller se vår priser på hjemmebesøk i Oslo og Viken.

Publisert

HjemmeBesøk

Vi ble ringt for å komme å se på noen problemer som kunden har, se etter utfordringene og kommer kjapt i gang, med å fikse de. Kunden slet litt med word, vi så at kunden hadde det vanskelig med verktøylinjen og hjalp kunden med det. Et annet problem var med printeren som sende en melding hele tiden om oppdatering, kunden viste ikke hvordan han kunne fjerne den meldingen, så vi gjorde det or kunden.

Publisert

Hjelp med nett

Kunden hadde pusset opp stua, og noen elektrikere gjorde noe som, fikk kunden til å ikke ha nett i huset. Vi dro hjem til kunden for å fikse problemet. Vi så gjennom ruteren og så med en gang at kablene var satt inn på feil sted. Etter å ha satt in kablene så trakk vi på nett knappen og nettverket var oppe igjen. Kunden hadde en Telenor-internett Box som var veldig enkel å jobbe med. Det tok oss bare noe få minutter å fikse problemet.