Hei, jeg heter Tommy Mikalsen og jobber som Apple-ekspert for EpleCheck. Nylig ble jeg kontaktet av en kunde som hadde problemer med å koble til sin Brother DCP-1612W-skriver til sine Apple-enheter, inkludert iPad. Jeg ble bedt om å komme på et hjemmebesøk for å hjelpe dem å løse et iPad printer problem.
Etter å ha ankommet kundens hjem, begynte jeg å feilsøke for å finne ut hvorfor deres Brother DCP-1612W-skriver ikke fungerte med deres Apple-enheter, inkludert iPad. Jeg sjekket de ulike innstillingene på skriveren og forsøkte å koble den til enhetene på forskjellige måter, men ingen av dem fungerte. Jeg bestemte meg for å sjekke spesifikasjonene for skriveren og fant ut at den ikke støttet AirPrint, en funksjon som gjør at Apple-enheter kan koble til kompatible skrivere uten å installere drivere eller programvare.
Med dette iPad printer problemet identifisert, var neste steg å finne en løsning for kunden. Jeg forklarte hva AirPrint var og hvordan det fungerte, og foreslo noen mulige løsninger, som å bruke en tredjeparts app (som er en dårlig app) eller oppgradere til en skriver som støttet AirPrint. Jeg gav også noen råd om hvordan kunden kunne holde sine enheter og programvare oppdatert for å unngå slike problemer i fremtiden.
Etter å ha diskutert alternativene med kunden, bestemte de seg for å oppgradere til en ny skriver som støttet AirPrint. Jeg hjalp dem med å velge en modell som ville fungere godt med deres Apple-enheter, og installerte den nye skriveren for dem. Kunden var fornøyd med løsningen, og jeg var glad for å kunne hjelpe med å løse deres iPad printer problem.
Å oppleve problemer med å koble Apple-enheter til en skriver kan være frustrerende og tidkrevende, spesielt når man ikke er kjent med teknologien. Som Apple-ekspert er det min jobb å hjelpe kundene med å finne løsninger på slike problemer og sikre at deres teknologi fungerer sømløst sammen. Ved å holde seg oppdatert på de nyeste oppdateringene og funksjonene, kan brukerne unngå potensielle problemer og nyte en bedre opplevelse med sine enheter.
Hvis du trenger hjelp med printere og iPad ikke nøl med å kontakte meg!
Jeg så min første datamaskin noensinne i hjembyen min Bodø i 1983 da jeg var 9 år gammel. Det var en Commodore Vic 20 som sto utstilt i en butikk, og jeg ble umiddelbart forelsket. Jeg kunne tenke meg alle de kule tingene den kunne vise på skjermen sin.
I 1984 fikk jeg en «Dragon 64» hjemmedatamaskin i en kort periode, og med hjelp fra moren min begynte jeg å lære litt programmering på den. Etter det kjøpte moren min en ZX Spectrum til meg, og jeg brukte den mest til å spille spill på.
I 1985 fikk jeg en Commodore 64 og jeg elsket den. Jeg hadde noen venner på skolen som også hadde en, og vi besøkte hverandre og spilte spill og utforsket dens muligheter. Jeg gikk til biblioteket og fant en bok om programmering i Basic og programmerte noen enkle programmer på min Commodore 64. Fra magasiner i butikken til venner rundt oss, utforsket vi dens muligheter og utvidet vår kunnskap med ferdigheter til å hacke spill og kikke inn i datamaskinens minne for å forstå hvordan den fungerte.
I 1988 brukte jeg konfirmasjonspengene mine på en Commodore Amiga 500, og den åpnet en helt ny verden for meg med dens muligheter til å lage musikk, skape flotte grafikker, programmere spill, ringe med modemer over hele verden og bytte disketter med venner over hele Europa. Noen av vennene mine og jeg dannet en programvaregruppe hvor vi viste frem våre ferdigheter, og vi bidro alle med vår tid og kompetanse til programvaren. Min kunnskap og forståelse av datamaskiner gikk dypere og dypere, og jeg kikket inn i datamaskinens maskinvare og programvare på bits og bytes-nivået. På et tidspunkt i 1992 døde Amigaen min for godt, og jeg ble opptatt med andre hobbyer en stund.
I 1995 kjøpte min mor en PC med Pentium-prosessor og Windows 95, samt et modem, og jeg gikk tilbake til å utforske Internett og alle dens spennende muligheter! Internett var nytt, og jeg begynte å programmere igjen, med fokus på webutvikling med Internet Explorer og Netscape Navigator. Jeg fant noen HTML-tutorials på internett og opprettet noen nettsider i 1997.
I 1998 kjøpte jeg min egen PC med Windows 98, en ISDN-modem, utforsket Internett og oppdaget internasjonale samfunn på Internett med likesinnede nerder. På den tiden bodde fire venner sammen, og vi hadde bare et modem, så vi fant ut at det var måter å dele internettilkoblingen til en PC med de andre. Dette brakte meg inn i verdenen av nettverksteknologi på Internett, og jeg kjøpte boken «Computer Networks» av Andrew Tannenbaum, som virkelig blåste meg bort. Jeg gikk dypere og dypere inn i nettverksteknologi og en venn av meg introduserte meg for Linux-operativsystemet, som igjen imponerte meg med sine utrolige programvare- og nettverksegenskaper. Jeg begynte å jobbe i en dataforretning der jeg solgte datamaskiner og programvare, og jeg ble introdusert for nye venner i nerdefellesskapet. Jeg kjøpte en ny PC med Windows XP og kjørte både Windows og Linux. Jeg brukte Windows til underholdning og Linux til utforsking og programmering.
Jeg byttet jobb noen ganger i løpet av 2000-tallet og jobbet som webutvikler, sikkerhetsekspert, IT-administrator på forskjellige operativsystemer som UNIX, * BSD, Windows NT, Linux, Windows Vista, men i 2009 hadde jeg hørt så mange gode ting om den nye Macen, så jeg bestemte meg for å kjøpe en. Det tok meg litt tid å bli vant til den, men jeg visste at Mac OS egentlig kjørte en variant av UNIX, så jeg forsto at den måtte være god! Da jeg lærte meg å bruke den, var jeg imponert over hvor brukervennlig og kraftig den var. Den hadde kraften til en UNIX-maskin og brukervennligheten som overgikk Windows. Jeg kjøpte raskt en iPhone og en iPad ikke lenge etter det. I mitt daglige arbeid bruker jeg hovedsakelig MacBook Pro, iPhone og iPad, men nylig har jeg vært imponert over Android-økosystemet med Chromebook, Android-telefoner og -nettbrett, så forhåpentligvis vil jeg dykke inn i det i 2023.
I perioden 2010-2014 valgte jeg å ta noen år fri fra jobben som IT-tekniker og webutvikler hos QXL.no for å reise verden rundt alene. Jeg besøkte mange land i Asia og Amerika, og tilbrakte mesteparten av tiden min på fly, tog eller buss når jeg ikke sov på et billig vandrerhjem. Jeg hadde alltid med meg MacBook Pro, iPhone og noen ganger iPad på reisene mine, mesteparten av tiden for underholdningens skyld.
Etter noen år på farten innså jeg at MacBook Pro-en min var tung å bære med meg, og jeg bestemte meg for å reise kun med iPhone og iPad siden de var mer bærbare og lette. Jeg brukte iPhonen min til lydbøker, samtaler, tekstmeldinger og sosiale medie-apper, og iPaden min til å spille spill, se filmer og gjøre kreativt arbeid.
På den tiden var det å være en digital nomade ikke så vanlig som det er i dag. De fleste mennesker var fanget ved skrivebordene sine foran datamaskinene sine på kontorene. Imidlertid omfavnet jeg denne livsstilen og var en av de tidlige pionerene i den digitale nomade-bevegelsen. I denne bloggposten vil jeg dele min erfaring som en digital nomade og hvordan jeg jobber mens jeg reiser med offentlig transport i Oslo og Viken.
Jobben som digital nomade
Som en digital nomade har jeg ikke et fast kontor, og det meste av jobben min utføres via min iPhone på 5G når jeg reiser med offentlig transport i Oslo og Viken. Når jeg ikke trenger å holde fokus på å kjøre bil, kan jeg bruke tiden min produktivt i stedet. Jeg jobber for EpleCheck, og vi har en telefonsentral som kjører på Asterisk, som ruter anrop til meg når du ringer og taster 1 for teknisk støtte. Vår telefonstemme ble spilt inn på en iPhone av meg og den legendariske Kari Simonsen. Jeg bruker en app på min iPhone kalt «Groundwire» til å svare på anrop på mine AirPods. Under samtalen tar jeg notater i appen «Notater» på min iPhone. Etter anropet setter jeg som regel opp en avtale for å utføre fjernhjelp, forretnings- eller hjemmebesøk eller hente harddisker for redning. Jeg bruker iPhone-appen «Kalender» og sørger for å sende en invitasjon til kunden, slik at vi begge er enige om tid og sted.
Mellom avtalene mine går jeg vanligvis til nærmeste Espresso House, som er rikelig rundt Oslo, og bruker min Espresso House-app til å bestille ubegrenset kaffe og te, siden jeg har et abonnement for det. Dessverre tilbyr Espresso House ikke gratis Wi-Fi, så jeg bruker hotspot-funksjonaliteten på min iPhone til å koble MacBooken min til internett. Noen ganger gjør jeg fjernskrivebordsøkter med kunder fra Espresso House, og hvis kunden bruker en Mac, bruker jeg Skjermdeling-appen som er innebygd i MacBooken. Hvis kunden bruker en Windows-PC, bruker jeg AnyDesk Remote Desktop.
Sittende arbeid
For å opprettholde konsentrasjonen mens jeg jobber stillesittende, bruker jeg «Fokus«-funksjonaliteten i iCloud. Dette filtrerer ut varsler fra apper som Snapchat, Facebook og andre apper jeg ikke vil bruke mens jeg jobber.
Noen ganger, hvis jeg trenger å gjøre noe sittende arbeid som å oppdatere nettsiden vår, EpleCheck.no, utvikle eller skrive lange e-poster, går jeg vanligvis til Deichman Bjørvika litt tidlig på dagen og finner en fin stol med utsikt over byen. Deichman har faktisk en flott gratis WiFi-tjeneste, selv om den er litt langsommere enn å bruke 5G på telefonen min. Jeg tar vanligvis med meg en stor kaffe eller te og åpner Safari eller Google Chrome for å gjøre litt tekstredigering, programmering eller hva som helst oppgaver som krever litt fokus. Mesteparten av tiden lytter jeg til musikk via YouTube Music-appen på telefonen min, eller lytter til podcaster på «Podcasts«-appen på mine AirPods.
Selvfølgelig har jeg som en erfaren internettbruker mange kontoer på mange tjenester på internett, som Facebook, Twitter, VG, Vipps, og så videre, så for å holde styr på alle passordene mine bruker jeg den innebygde passordbehandleren i Apple-produktene mine for å huske dem for meg. Jeg bruker BankID-appen på telefonen min for å godkjenne tjenester som krever det, og selvfølgelig bruker jeg bankens app på telefonen min, og jeg utfører betalinger hovedsakelig via Vipps-appen.
Websiden kjører WordPress og jeg kan oppdatere den via en app eller administrasjons-grensesnittet. Jeg bruker ssh til å administrerer våre virtuelle maskiner, som jeg kan gjøre fra iPhone men helst fra min MacBook Pro. Hvis jeg skal sjekke markedsføringen bruker jeg appen Google Ads for å sjekke.
Hjemme- og bedriftsbesøk
Vanligvis er det første jeg gjør om morgenen å sjekke e-postene mine, og selvfølgelig bruker jeg den innebygde Apple Mail-klienten på telefonen min. For å kommunisere med kunder bruker jeg «Jira»-appen der jeg oppdaterer kundene mine om fremdriften på oppgavene mine, samarbeider med kollegaen min og planlegger besøk til bedrifter eller folk hjemme hos dem. Jeg pleier å avtale avtaler i Kalender-appen, som synkroniserer med alle Apple-enhetene mine, slik at jeg alltid er oppdatert på hva som skal skje den dagen. For personer jeg snakker med på telefonen, lager jeg en oppføring for dem i Kontakter-appen, slik at jeg kan kommunisere med dem via Siri på iPhone eller MacBook uten å engang se på telefonen min, for eksempel «Hei Siri, send en melding til Klient om at jeg kommer 15 minutter for sent».
Når det er på tide å forlate hjemmet eller hvor jeg jobber den dagen, som vanligvis er et sted i sentrum av Oslo, bruker jeg Google Maps for å få retninger med buss, trikk, tog eller t-bane. Jeg har et årskort på Ruter-appen. Hvis destinasjonen min ikke er nær offentlig transport, går jeg vanligvis, eller bruker Voi-, Tier– eller Bolt-appen for å finne nærmeste elektriske sparkesykkel. Hvis jeg trenger å ta med mye utstyr til kunden, som datamaskiner eller nettverksutstyr, leier jeg vanligvis en bil via Hyre-appen eller Bybil-appen, og parkerer den nær destinasjonen.
Når jeg kommer til destinasjonen, avhengig av oppgaven, bruker jeg vanligvis Kamera-appen på iPhone-en min for å dokumentere ting, som nettverksoppsett, kabeloppsett eller til og med datamaskininnstillinger eller feilmeldinger jeg kommer over mens jeg gjør jobben min. Jeg tar rikelig med notater i Notater-appen og lager TODO-lister slik at jeg holder meg på oppgaven og ikke kaster bort tid. Hvis jeg støter på problemer jeg ikke kan håndtere på egenhånd, bruker jeg iMessage til å kommunisere med kollegaene mine, for å sende dem lydklipp, skjermbilder eller til og med bilder av hva jeg står overfor. Jeg har en flott kollega som er en allsidig IT-geni som kan ordne ting for meg i bakgrunnen mens jeg tar meg av kunden.
Under arbeidet ønsker kunden ofte se og lære av det jeg gjør, så de tilbyr meg ofte kaffe eller drikke, og mellom ventetiden på oppdateringer eller tregt internett, snakker vi om trivielle ting og småprater mens jeg viser dem «magiske» tips og triks på deres smart-enhet eller datamaskin, eller jeg bare svarer på spørsmålene deres om alt IT-relatert. Dette er favorittdelen av jobben min.
Etter arbeidet er ferdig, enten det er installasjon av datamaskiner, TV, Wi-Fi eller fiksing av nettverksproblemer, tar jeg betaling med min «Zettle»-app på min iPhone. Jeg har en bærbar betalingsterminal som kobles til via Bluetooth til min telefon, og terminalen aksepterer Vipps, kort og til og med kontantbetaling. Jeg starter opp Google Maps-appen og går vanligvis til nærmeste Espresso House for min gratis kaffe mens jeg forbereder meg på min neste tur til neste kunde.
Hjemmekontor og verksted
Hjemme har jeg en enkel hjemmekontorløsning for min MacBook Pro. Jeg bruker en HDMI-kabel til å koble den til en 32-tommers ekstern skjerm som henger på veggen. Jeg bruker virtuelle skrivebord både på min retina-skjerm og min eksterne skjerm. Til enhver tid kan jeg ha flere oppgaver gående på hvert skrivebord, noen ganger i flere dager eller til og med måneder.
Fra hjemmekontoret mitt gjennomfører jeg fjernøkter med kunder og jeg analyserer harddisker og kopierer fra floppy-disker, CD-er, DVD-er, SD-kort og alle slags filformater på alle slags operativsystemer. Jeg bruker USB-enheter til å redde data, og hvis harddiskene er for skadet, sender jeg dem til verkstedet vårt i Drammen, der kollegaen min driver med avansert diskredning. Hvis disken er virkelig skadet, pakker jeg den forsiktig inn i bobleplast og tar toget personlig til Drammen.
Om livet som digital nomade i Oslo
Som en digital nomade i Oslo, har jeg opplevd utallige fordeler som har gjort arbeidshverdagen min til en fantastisk opplevelse. Tiden vi lever i gir oss utrolig frihet og fleksibilitet ved å bruke arbeidsverktøy som Apple-produkter tilbyr.
En av de største fordelene er friheten jeg har til å jobbe hvor som helst og når som helst. Som en person som verdsetter frihet og fleksibilitet, gir dette meg muligheten til å balansere arbeidet med personlige interesser og fritid.
Å jobbe som digital nomade i Oslo har også gitt meg muligheten til å oppleve byen og alt den har å tilby. Gjennom å utforske byen mellom oppdrag og arbeidspauser, har jeg lært mye om Oslos rike historie og kultur, samt prøvd ulike matretter og opplevd lokale arrangementer og festivaler.
En annen stor fordel er muligheten til å møte nye mennesker og bygge nettverk på tvers av bransjer. Gjennom mine kundeoppdrag og bedriftsbesøk, har jeg møtt mange inspirerende mennesker og utvidet mitt kontaktnettverk, som har ført til flere spennende samarbeidsmuligheter.
Det å jobbe på farten gir også muligheten til å se mange nye steder og oppleve forskjellige kulturer på en mer dyp og autentisk måte enn om jeg var turist. Jeg har fått muligheten til å reise og jobbe på noen av Norges mest unike og fantastiske steder, som har gitt meg en dypere forståelse og respekt for norsk kultur og historie.
Alt i alt har det å jobbe som digital nomade i Oslo vært en utrolig givende opplevelse. Jeg har hatt muligheten til å designe min egen arbeidshverdag, møte nye mennesker, oppleve byen og se mange nye steder og kulturer, noe som har gjort dette til en livsstil jeg elsker.
Som nettverkstekniker for EpleCheck AS, har jeg opplevd alle slags WiFi problemer i betonghus. Men en av de mest utfordrende problemene jeg nylig støtte på, var for en familie som bodde i et stort hus som var stort sett laget av betong. Han hadde slitt med dårlig WiFi-signal i lang tid, så han kontaktet oss for å få hjelp til å løse problemet.
Utfordringen var umiddelbart åpenbar. Huset hadde mange rom og korridorer fordelt på to etasjer, og de fleste av dem hadde betongvegger som hindret WiFi-signaler. I tillegg var internett-ruteren plassert i første etasje, og det var kun en kabel som gikk gjennom taket opp til andre etasje, og den ble brukt av hans Telenor T-WE tv-boks.
Vi visste at vi måtte finne en smart løsning som kunne løse disse utfordringene. Vi installerte en smart switch ved ruteren og satte opp flere VLAN for å opprette en VLAN-trunk opp til andre etasje hvor jeg plasserte en tilsvarende smart switch som dekodet VLAN. Dette tillot både Telenor T-WE tv-boksen og WiFi-forsterkeren å få sine respektive signaler.
Resultatet var fantastisk, løsningen fant vi i 2 små TP-Link Smart switcher til 300,- pr stk og et par korte nettverkskabler, hele løsningen på deres WiFi-problemer kostet dem under 800,- kr i utstyr. Familien har nå WiFi-dekning over hele huset, noe som har gjort en stor forskjell for dem, da deres barn benytter strømmetjenester og foreldre har hjemmekontor som trenger stabilt nett, familien trenger ikke lengre å håndtere dårlig signal eller døde soner i betonghuset. Vi er begeistret for at vi kunne løse dette komplekse problemet og gjøre en reell forskjell for vår kunde.
En enkel løsning på et komplisert problem
Konklusjonen er at denne erfaringen understreker viktigheten av å ha en profesjonell nettverkstekniker til å løse komplekse WiFi problemer i betonghus. Med riktig ekspertise og løsninger kan selv de mest utfordrende problemene overvinnes på en rimelig måte. Hvis du opplever WiFi-problemer i hjemmet eller på kontoret ditt, ikke nøl med å kontakte oss for profesjonell hjelp med WiFi og nettverksproblemer.
Bli med på vårt gratis iPhone-kurs for nybegynnere!
Er du en eldre person som nettopp har kjøpt en iPhone og føler deg forvirret av alle de nye funksjonene og innstillingene? Er du helt ny når det kommer til smarttelefoner og vet ikke hvor du skal begynne? Hvis du svarer ja på disse spørsmålene, har vi gode nyheter til deg! Vi arrangerer et gratis iPhone-kurs for nybegynnere lørdag 25. mars på Deichmann Bjørvika i Oslo.
Kurset vil være en blanding av klasserom, verksted og sosialisering og er rettet mot personer som er nye til iPhone og ønsker å lære å bruke den med selvtillit. Instruktøren vår, Tommy Mikalsen, er en erfaren tekniker som har jobbet med mange eldre mennesker og hjulpet dem med å komme i gang med smarttelefonene sine. Han vet hvordan han kan forklare ting på en enkel og lettfattelig måte, og han er alltid glad for å dele morsomme anekdoter fra sine opplevelser.
I løpet av kurset vil du lære det grunnleggende om å bruke iPhone, som å ringe og motta samtaler, sende og motta meldinger, surfe på internett, ta bilder og videoer og installere apper. Du vil også få praktisk erfaring med din egen iPhone og lære hvordan du kan tilpasse dens innstillinger og funksjoner for å passe dine behov.
Men kurset vårt handler ikke bare om å lære nye ferdigheter – det handler også om sosialisering og å møte nye mennesker som deler dine interesser. Du vil ha muligheten til å samhandle med andre iPhone-brukere og utveksle tips og triks. Du vil også bli kjent med vårt vennlige og hyggelige personale, som vil være der for å hjelpe deg med eventuelle spørsmål eller problemer du måtte ha.
Så ikke gå glipp av denne sjansen til å bli en iPhone-proff og bli med på vårt gratis kurs for nybegynnere. Du trenger ikke å ta med deg annet enn iPhone-en din og en positiv holdning. Vi vil stå for resten, inkludert forfriskninger og et komfortabelt læringsmiljø. Registrer deg nå ved å besøke Deichmann Bjørvika eller ved å kontakte oss. Vi ser frem til å se deg der!
Are you an elderly person who has just purchased an iPhone and feels intimidated by all the new features and settings? Are you a total beginner when it comes to smartphones and don’t know where to start? If so, we have good news for you! We are arranging a free iPhone course for beginners on Saturday 25th March at Deichmann Bjørvika in Oslo.
The course will be a mix of classroom, workshop, and socializing, and it’s aimed at people who are new to iPhones and want to learn how to use them with confidence. Our instructor, Tommy Mikalsen, is an experienced icy-home technician who has worked with many elderly people and helped them get started with their smartphones. He knows how to explain things in a simple and easy-to-understand way, and he’s always happy to share his funny anecdotes from his experiences.
During the course, you will learn the basics of iPhone usage, such as how to make and receive calls, send and receive messages, browse the internet, take photos and videos, and install apps. You will also get hands-on experience with your own iPhone and learn how to customize its settings and features to suit your needs.
But our course is not just about learning new skills – it’s also about socializing and meeting new people who share your interests. You will have the opportunity to interact with other iPhone users and exchange tips and tricks. You will also get to know our friendly and supportive staff, who will be there to assist you with any questions or problems you may have.
So don’t miss this chance to become an iPhone pro and join our free course for beginners. You don’t need to bring anything except your iPhone and a positive attitude. We will provide the rest, including refreshments and a comfortable learning environment. Register now by visiting Deichmann Bjørvika or contacting us at [insert contact information]. We look forward to seeing you there!
Noen ganger får vi forespørsler om å flytte e-post mailbox fra en e-post leverandør til enn annen, som f.eks one.com, outlook.com, gmail.com og over til en annen. Noen har egne domener de ønsker å flytte e-posten til.
Å flytte e-post server kan gjøres på 2 måter. Enten kan man flytte mx-pekeren i DNS til å peke til ny e-post server, men man får ikke med den gamle e-posten som ligger lagret på serveren. Den serveren som holder e-postboksen din er en IMAP-server, og den serveren som sender e-posten din er en SMTP-server.
Når du bruker en e-postleverandør og et e-postprogram som støtter IMAP-protokollen, så lagres e-postmeldinger og mapper på IMAP-serveren i stedet for lokalt på datamaskinen eller enheten din. Dette gjør det enklere å få tilgang til e-post fra flere enheter, og du kan synkronisere endringer på tvers av enheter.
Hvis du bestemmer deg for å bytte e-postleverandør, vil du imidlertid ikke automatisk ha tilgang til tidligere e-postmeldinger og mapper som er lagret på den gamle leverandørens IMAP-server. For å få tilgang til disse tidligere meldingene og mappene, må du synkronisere IMAP-serverne mellom den gamle og den nye leverandøren. Dette betyr at du overfører alle e-postmeldinger og mapper fra den gamle IMAP-serveren til den nye IMAP-serveren.
Verktøyet imapsynch er en løsning som kan hjelpe deg med å synkronisere IMAP-servere. Det kan overføre alle e-postmeldinger og mapper fra en IMAP-server til en annen, og det kan gjøre dette på en måte som tar hensyn til eventuelle endringer eller slettinger som har skjedd på den gamle serveren etter at du har begynt å bruke den nye.
Ved å bruke imapsynch eller en annen lignende løsning, kan du enkelt flytte e-post fra en e-postleverandør til en annen uten å miste tilgang til tidligere meldinger og mapper. Dette kan være spesielt nyttig hvis du bytter jobb eller ønsker å bruke en annen e-postleverandør enn den du har brukt tidligere.
Hvis du har flere dataproblemer eller har andre e-post problemer med Outlook eller Apple Mail kan du kontakte oss
Sonos installasjon og utbedringer av problemer i boliger
Sonos har blitt et populært valg for mange som ønsker å strømme musikk og radio trådløst i hjemmet. Men dessverre kan det være flere utfordringer som kan oppstå, som ingen lyd, hakkete lyd eller problemer med pålogging eller tilknytting til andre enheter.
Heldigvis er det hjelp å få. Firmaet Eplecheck AS i Oslo og Viken tilbyr nå installasjon og utbedring av Sonos-systemer i boliger. Tommy Mikalsen og hans team er erfarne IT-teknikere og pedagoger som kan hjelpe deg med å få Sonos-systemet ditt oppe og går på en rask og effektiv måte.
Uansett om du trenger hjelp med å sette opp et nytt Sonos-system, eller om du har eksisterende utfordringer med et eksisterende system, kan Tommy og hans team hjelpe deg. De har bred erfaring med Sonos-teknologi og kan løse de fleste problemer på en enkel og forståelig måte.
Så hvis du ønsker å nyte trådløs musikk og radio i hjemmet ditt uten problemer, kan du kontakte Eplecheck AS for installasjon og utbedring av Sonos-systemer i boliger i Oslo og Viken.
Vi støtter alle modeller av Sonos
Sonos Beam: En kompakt og kraftig lydplanke som kan brukes til å koble til TV-en din og strømme musikk og lyd fra streamingtjenester.
Sonos One: En allsidig høyttaler med innebygd stemmestyringsfunksjonalitet som kan brukes til å strømme musikk, radio og lydbøker.
Sonos Move: En trådløs høyttaler som kan brukes både inne og ute, med innebygd batteri og WiFi-tilkobling.
Sonos Play: En kraftig høyttaler med fem høyttalerelementer som gir en kraftig og detaljert lyd.
Sonos Sub: En trådløs subwoofer som kan legges til et eksisterende Sonos-system for å øke bassresponsen.
Sonos Connect: En enhet som kan kobles til eksisterende stereoanlegg og gjøre dem kompatible med Sonos-appen.
Sonos Port: En enhet som gjør det mulig å koble til eksterne kilder, som en plattform eller en CD-spiller, til et eksisterende Sonos-system.
Tommy Mikalsen fra firmaet Eplecheck AS er en allsidig og dyktig IKT-tekniker og utdannet pedagog fra Universitetet i Oslo. Han har bakgrunn som både IT-sikkerhets ekspert og programvareutvikler, og har nå satt sin kompetanse og erfaring i tjeneste for eldre og seniorer i Oslo-området.
Eplecheck AS er et firma som bl.a. hjelper eldre og seniorer med å installere og sette opp WiFi, TV, TV-bokser, PCer, og Apple-produkter. Tommy har mange faste kunder, og er privatlærer innen IKT til berømte skuespillere som Liv Ullmann, Kari Simonsen og kulturpersonligheter som Irma Salo Jæger, Arve Tellefsen, May-Bente Bonnevie og mange fler. Han er kjent for å være en hyggelig nordlending som løser IT-problemer på en enkel og forståelig måte.
Tommy er en svært dyktig og omtenksom tekniker som tar seg god tid til å lytte til kundene sine og forstå deres behov. Han er alltid klar til å hjelpe og gjør alt han kan for å løse problemene på en effektiv måte.
Så hvis du eller noen du kjenner trenger hjelp med IT-problemer, kan du ikke trå feil med Tommy Mikalsen og Eplecheck AS. De vil gi deg en profesjonell og personlig service som vil gjøre at du kan bruke teknologien din på en enkel og bekymringsfri måte.
Kontakt oss for en hyggelig prat uten forpliktelse om dine IKT utfordringer
Are you considering installing a home network so that you can benefit from faster internet speeds and better coverage? Are you wondering what all is involved and how to go about it? In this blog post, we’ll cover everything you need to know about home network installation, from the benefits and importance of having a home network to how to choose the right installer and WiFi setup for your home.
What is home network installation?
Home network installation is the process of setting up a home network so that your devices can access the internet and each other. This process usually involves setting up a router, which is the device that distributes the internet signal, and connecting it to your modem, which is the device that gets the internet signal from your internet service provider. Once your router and modem are connected, you can connect other devices to the network, such as computers, tablets, and smartphones.
Having a home network installed allows you to access the internet from any device in your home, as long as it is connected to the network. This means that you can access the internet from any room in your house, and you won’t have to worry about losing signal or having to move around to get a better connection.
Benefits of home network installation
Having a home network installed has many benefits, including improved security, faster speeds, and better coverage. Here are some of the major benefits of having a home network:
Security: One of the main benefits of home network installation is the improved security it provides. By having a secure network in place, your data is much more secure and less vulnerable to hackers and other cyber threats.
Faster speeds: Having a home network installed means that all of your devices can access the internet at the same time, meaning that you won’t experience any slowdowns or lag when multiple devices are connected. This can make a huge difference in your internet experience, especially if you have a lot of devices that need to access the internet.
Better coverage: Having a home network installed means that you can access the internet in any room of your house. This means that you won’t have to worry about losing signal or having to move around to get a better connection.
Cost savings: Having a home network installed can save you money in the long run, as you won’t have to pay for separate internet access for each device in your house.
The importance of home network installation
Home network installation is incredibly important for a number of reasons. For one, having a home network installed ensures that your devices are secure and that your data is safe from potential cyber threats. It also means that you can access the internet from any room in your house, and that you won’t have to pay for separate internet access for each device.
In addition, having a home network installed means that you can access the internet at faster speeds, as all of your devices can access the internet at the same time. This can make a huge difference in your internet experience, especially if you have a lot of devices that need to access the internet.
How to set up a home network installation
Setting up a home network installation isn’t as complicated as it may seem. To get started, you’ll need to purchase a router and a modem. The router will be responsible for distributing the internet signal, while the modem will be responsible for receiving the signal from your internet service provider.
Once you have your router and modem, you’ll need to connect them to each other. This can usually be done by plugging the router into the modem and then connecting the modem to your internet service provider.
Once your router and modem are connected, you’ll need to connect your devices to the home network. This can usually be done by entering the network’s SSID (Service Set Identifier) and password into each device.
What equipment is needed for home network installation?
The main pieces of equipment that you’ll need for home network installation are a router and a modem. The router is responsible for distributing the internet signal, while the modem is responsible for receiving the signal from your internet service provider.
You’ll also need to purchase any additional hardware that you might need, such as ethernet cables, wireless adapters, or range extenders. Depending on your needs, you may also need to purchase a wireless router or access point.
Common pitfalls when setting up home networks
When it comes to setting up a home network, there are a few common pitfalls that you should be aware of. The first is failing to properly secure your network. It’s important to make sure that your network is secure, as this will help protect your data and devices from potential cyber threats.
Another common pitfall is not having the right equipment. Make sure that you have the right router, modem, and any other necessary hardware before you begin the installation process.
Finally, make sure that you have the right internet service provider. Not all providers are the same, and some might not be compatible with your home network setup.
Tips for selecting the right home network installer
When it comes to selecting the right home network installer, there are a few things that you should keep in mind. First, make sure that the installer is experienced and knowledgeable about home networks. This will ensure that your network is properly set up and that there won’t be any issues down the line.
It’s also important to make sure that the installer is reputable and trustworthy. Make sure to do your research and read reviews before selecting an installer.
Finally, make sure that the installer is willing to work with you to find the best solution for your home network needs.
How to choose the right WiFi setup for your home
When it comes to choosing the right WiFi setup for your home, there are a few things that you should keep in mind. First, make sure that the router and modem that you choose are compatible with your internet service provider.
You should also consider the type of coverage that you need. Do you need coverage throughout your entire home, or just in certain areas? This will help you determine which type of router and modem you should get.
Finally, make sure that you select a router and modem that support the latest wireless standards, such as 802.11ac. This will ensure that you have the best possible connection and speeds.
How to troubleshoot home network installation issues
If you’re having issues with your home network installation, there are a few steps that you can take to troubleshoot the issue. First, make sure that all of your devices are properly connected to the network. If not, try reconnecting them.
Next, make sure that your router and modem are properly connected to each other. If not, try reconnecting them.
Finally, if you’re still having issues, try resetting your router and modem. This will help to clear any potential issues that may be preventing your devices from connecting to the network.
Conclusion
Installing a home network can be a great way to access the internet from any room in your house and enjoy faster speeds and better coverage. However, it’s important to make sure that you’re properly prepared before beginning the installation process. Make sure to research the right equipment, hire a reputable installer, and troubleshoot any issues that you may encounter.
If you’re looking to install a home network, give us a call now. We’ll help you find the right equipment and installer so that you can get the most out of your home network.
I Eplecheck As har vi gleden av å hjelpe folk i Oslo og Viken med å få mest mulig ut av deres Telia-box. Vi tilbyr hjemmebesøk i Oslo og Viken for å installere produktet, hjelpe med å bruke fjernkontrollen og feilsøke eventuelle problemer med WiFi eller nettverk i boligen som hindrer at din Telia-box fungerer som den skal.
Telia-box er en av de beste produktene for å få full tilgang til TV og underholdning i Norge, men mange sliter med å installere Telia-box, forstå Telia-box fjernkontroll, eller hvordan bruke strømmetjenester som ViaPlay, HBO Max, Netflix eller en av de mange andre strømme-tjenestene som Telia-box tilbyr.
Våre teknikere har bred erfaring med Telia-box og kan hjelpe deg med alt fra å sette opp den nye enheten og koble den til WiFi, til å lære deg hvordan du bruker fjernkontrollen og navigerer gjennom menyene. Vi kan også hjelpe deg med å tilpasse innstillingene slik at du får mest mulig ut av tjenestene du abonnerer på, som for eksempel Viaplay eller Netflix.
Dessuten kan vi også hjelpe deg med å feilsøke eventuelle problemer med WiFi eller nettverk i din bolig. Vi kan for eksempel hjelpe deg med å forbedre WiFi-dekningen ved å flytte routern, eller ved å hjelpe deg med å konfigurere innstillingene slik at du får en mer stabil og rask forbindelse.
Vi i Eplecheck AS forstår at teknologi kan være overveldende, spesielt for eldre eller personer med litt teknofobi. Derfor tar vi oss tid til å forklare ting på en enkel og forståelig måte, slik at du kan føle deg trygg på å bruke din Telia-box.
Vi tilbyr også støtte for å hjelpe deg med å løse eventuelle problemer du måtte ha med Telia-boxen etter at vi har installert den for deg. Så, hvis du ønsker å få mest mulig ut av din Telia-box, eller har problemer med WiFi eller nettverk i din bolig, kan du kontakte oss i Eplecheck AS for å bestille et hjemmebesøk. Vi vil gjøre vårt beste for å hjelpe deg med å få en god opplevelse med din Telia-box.
Hvis du ønsker forhøre deg om et hjemmebesøk i Oslo eller Viken for å hjelpe med din Telia-box, kan du kontakte oss.
Kontakt oss
Hvis du har spørsmål, eller ønsker å avtale detaljene, ikke nøl med å kontakte oss