Livet som digital nomade i Oslo av Tommy Mikalsen
Bakgrunn
I perioden 2010-2014 valgte jeg å ta noen år fri fra jobben som IT-tekniker og webutvikler hos QXL.no for å reise verden rundt alene. Jeg besøkte mange land i Asia og Amerika, og tilbrakte mesteparten av tiden min på fly, tog eller buss når jeg ikke sov på et billig vandrerhjem. Jeg hadde alltid med meg MacBook Pro, iPhone og noen ganger iPad på reisene mine, mesteparten av tiden for underholdningens skyld.
Etter noen år på farten innså jeg at MacBook Pro-en min var tung å bære med meg, og jeg bestemte meg for å reise kun med iPhone og iPad siden de var mer bærbare og lette. Jeg brukte iPhonen min til lydbøker, samtaler, tekstmeldinger og sosiale medie-apper, og iPaden min til å spille spill, se filmer og gjøre kreativt arbeid.
På den tiden var det å være en digital nomade ikke så vanlig som det er i dag. De fleste mennesker var fanget ved skrivebordene sine foran datamaskinene sine på kontorene. Imidlertid omfavnet jeg denne livsstilen og var en av de tidlige pionerene i den digitale nomade-bevegelsen. I denne bloggposten vil jeg dele min erfaring som en digital nomade og hvordan jeg jobber mens jeg reiser med offentlig transport i Oslo og Viken.
Jobben som digital nomade
Som en digital nomade har jeg ikke et fast kontor, og det meste av jobben min utføres via min iPhone på 5G når jeg reiser med offentlig transport i Oslo og Viken. Når jeg ikke trenger å holde fokus på å kjøre bil, kan jeg bruke tiden min produktivt i stedet. Jeg jobber for EpleCheck, og vi har en telefonsentral som kjører på Asterisk, som ruter anrop til meg når du ringer og taster 1 for teknisk støtte. Vår telefonstemme ble spilt inn på en iPhone av meg og den legendariske Kari Simonsen. Jeg bruker en app på min iPhone kalt «Groundwire» til å svare på anrop på mine AirPods. Under samtalen tar jeg notater i appen «Notater» på min iPhone. Etter anropet setter jeg som regel opp en avtale for å utføre fjernhjelp, forretnings- eller hjemmebesøk eller hente harddisker for redning. Jeg bruker iPhone-appen «Kalender» og sørger for å sende en invitasjon til kunden, slik at vi begge er enige om tid og sted.
Mellom avtalene mine går jeg vanligvis til nærmeste Espresso House, som er rikelig rundt Oslo, og bruker min Espresso House-app til å bestille ubegrenset kaffe og te, siden jeg har et abonnement for det. Dessverre tilbyr Espresso House ikke gratis Wi-Fi, så jeg bruker hotspot-funksjonaliteten på min iPhone til å koble MacBooken min til internett. Noen ganger gjør jeg fjernskrivebordsøkter med kunder fra Espresso House, og hvis kunden bruker en Mac, bruker jeg Skjermdeling-appen som er innebygd i MacBooken. Hvis kunden bruker en Windows-PC, bruker jeg AnyDesk Remote Desktop.
Sittende arbeid
For å opprettholde konsentrasjonen mens jeg jobber stillesittende, bruker jeg «Fokus«-funksjonaliteten i iCloud. Dette filtrerer ut varsler fra apper som Snapchat, Facebook og andre apper jeg ikke vil bruke mens jeg jobber.
Noen ganger, hvis jeg trenger å gjøre noe sittende arbeid som å oppdatere nettsiden vår, EpleCheck.no, utvikle eller skrive lange e-poster, går jeg vanligvis til Deichman Bjørvika litt tidlig på dagen og finner en fin stol med utsikt over byen. Deichman har faktisk en flott gratis WiFi-tjeneste, selv om den er litt langsommere enn å bruke 5G på telefonen min. Jeg tar vanligvis med meg en stor kaffe eller te og åpner Safari eller Google Chrome for å gjøre litt tekstredigering, programmering eller hva som helst oppgaver som krever litt fokus. Mesteparten av tiden lytter jeg til musikk via YouTube Music-appen på telefonen min, eller lytter til podcaster på «Podcasts«-appen på mine AirPods.
Selvfølgelig har jeg som en erfaren internettbruker mange kontoer på mange tjenester på internett, som Facebook, Twitter, VG, Vipps, og så videre, så for å holde styr på alle passordene mine bruker jeg den innebygde passordbehandleren i Apple-produktene mine for å huske dem for meg. Jeg bruker BankID-appen på telefonen min for å godkjenne tjenester som krever det, og selvfølgelig bruker jeg bankens app på telefonen min, og jeg utfører betalinger hovedsakelig via Vipps-appen.
Websiden kjører WordPress og jeg kan oppdatere den via en app eller administrasjons-grensesnittet. Jeg bruker ssh til å administrerer våre virtuelle maskiner, som jeg kan gjøre fra iPhone men helst fra min MacBook Pro. Hvis jeg skal sjekke markedsføringen bruker jeg appen Google Ads for å sjekke.
Hjemme- og bedriftsbesøk
Vanligvis er det første jeg gjør om morgenen å sjekke e-postene mine, og selvfølgelig bruker jeg den innebygde Apple Mail-klienten på telefonen min. For å kommunisere med kunder bruker jeg «Jira»-appen der jeg oppdaterer kundene mine om fremdriften på oppgavene mine, samarbeider med kollegaen min og planlegger besøk til bedrifter eller folk hjemme hos dem. Jeg pleier å avtale avtaler i Kalender-appen, som synkroniserer med alle Apple-enhetene mine, slik at jeg alltid er oppdatert på hva som skal skje den dagen. For personer jeg snakker med på telefonen, lager jeg en oppføring for dem i Kontakter-appen, slik at jeg kan kommunisere med dem via Siri på iPhone eller MacBook uten å engang se på telefonen min, for eksempel «Hei Siri, send en melding til Klient om at jeg kommer 15 minutter for sent».
Når det er på tide å forlate hjemmet eller hvor jeg jobber den dagen, som vanligvis er et sted i sentrum av Oslo, bruker jeg Google Maps for å få retninger med buss, trikk, tog eller t-bane. Jeg har et årskort på Ruter-appen. Hvis destinasjonen min ikke er nær offentlig transport, går jeg vanligvis, eller bruker Voi-, Tier– eller Bolt-appen for å finne nærmeste elektriske sparkesykkel. Hvis jeg trenger å ta med mye utstyr til kunden, som datamaskiner eller nettverksutstyr, leier jeg vanligvis en bil via Hyre-appen eller Bybil-appen, og parkerer den nær destinasjonen.
Når jeg kommer til destinasjonen, avhengig av oppgaven, bruker jeg vanligvis Kamera-appen på iPhone-en min for å dokumentere ting, som nettverksoppsett, kabeloppsett eller til og med datamaskininnstillinger eller feilmeldinger jeg kommer over mens jeg gjør jobben min. Jeg tar rikelig med notater i Notater-appen og lager TODO-lister slik at jeg holder meg på oppgaven og ikke kaster bort tid. Hvis jeg støter på problemer jeg ikke kan håndtere på egenhånd, bruker jeg iMessage til å kommunisere med kollegaene mine, for å sende dem lydklipp, skjermbilder eller til og med bilder av hva jeg står overfor. Jeg har en flott kollega som er en allsidig IT-geni som kan ordne ting for meg i bakgrunnen mens jeg tar meg av kunden.
Under arbeidet ønsker kunden ofte se og lære av det jeg gjør, så de tilbyr meg ofte kaffe eller drikke, og mellom ventetiden på oppdateringer eller tregt internett, snakker vi om trivielle ting og småprater mens jeg viser dem «magiske» tips og triks på deres smart-enhet eller datamaskin, eller jeg bare svarer på spørsmålene deres om alt IT-relatert. Dette er favorittdelen av jobben min.
Etter arbeidet er ferdig, enten det er installasjon av datamaskiner, TV, Wi-Fi eller fiksing av nettverksproblemer, tar jeg betaling med min «Zettle»-app på min iPhone. Jeg har en bærbar betalingsterminal som kobles til via Bluetooth til min telefon, og terminalen aksepterer Vipps, kort og til og med kontantbetaling. Jeg starter opp Google Maps-appen og går vanligvis til nærmeste Espresso House for min gratis kaffe mens jeg forbereder meg på min neste tur til neste kunde.
Hjemmekontor og verksted
Hjemme har jeg en enkel hjemmekontorløsning for min MacBook Pro. Jeg bruker en HDMI-kabel til å koble den til en 32-tommers ekstern skjerm som henger på veggen. Jeg bruker virtuelle skrivebord både på min retina-skjerm og min eksterne skjerm. Til enhver tid kan jeg ha flere oppgaver gående på hvert skrivebord, noen ganger i flere dager eller til og med måneder.
Fra hjemmekontoret mitt gjennomfører jeg fjernøkter med kunder og jeg analyserer harddisker og kopierer fra floppy-disker, CD-er, DVD-er, SD-kort og alle slags filformater på alle slags operativsystemer. Jeg bruker USB-enheter til å redde data, og hvis harddiskene er for skadet, sender jeg dem til verkstedet vårt i Drammen, der kollegaen min driver med avansert diskredning. Hvis disken er virkelig skadet, pakker jeg den forsiktig inn i bobleplast og tar toget personlig til Drammen.
Om livet som digital nomade i Oslo
Som en digital nomade i Oslo, har jeg opplevd utallige fordeler som har gjort arbeidshverdagen min til en fantastisk opplevelse. Tiden vi lever i gir oss utrolig frihet og fleksibilitet ved å bruke arbeidsverktøy som Apple-produkter tilbyr.
En av de største fordelene er friheten jeg har til å jobbe hvor som helst og når som helst. Som en person som verdsetter frihet og fleksibilitet, gir dette meg muligheten til å balansere arbeidet med personlige interesser og fritid.
Å jobbe som digital nomade i Oslo har også gitt meg muligheten til å oppleve byen og alt den har å tilby. Gjennom å utforske byen mellom oppdrag og arbeidspauser, har jeg lært mye om Oslos rike historie og kultur, samt prøvd ulike matretter og opplevd lokale arrangementer og festivaler.
En annen stor fordel er muligheten til å møte nye mennesker og bygge nettverk på tvers av bransjer. Gjennom mine kundeoppdrag og bedriftsbesøk, har jeg møtt mange inspirerende mennesker og utvidet mitt kontaktnettverk, som har ført til flere spennende samarbeidsmuligheter.
Det å jobbe på farten gir også muligheten til å se mange nye steder og oppleve forskjellige kulturer på en mer dyp og autentisk måte enn om jeg var turist. Jeg har fått muligheten til å reise og jobbe på noen av Norges mest unike og fantastiske steder, som har gitt meg en dypere forståelse og respekt for norsk kultur og historie.
Alt i alt har det å jobbe som digital nomade i Oslo vært en utrolig givende opplevelse. Jeg har hatt muligheten til å designe min egen arbeidshverdag, møte nye mennesker, oppleve byen og se mange nye steder og kulturer, noe som har gjort dette til en livsstil jeg elsker.